perjantai 29. tammikuuta 2016

Kynttiläkirkko Maskussa

Kynttiläkirkko Maskun kirkossa 25-12-2015 klo. 21.00


Maskun Hemmingin Tyttärien ja Poikien jokavuotinen Kynttiläkirkko oli taas joulupäivänä Maskun kirkossa, mutta tällä kertaa kirkkoomme saapui Betlehemin rauhantuli. Noin tunnin kestävä konsertti sisälsi erilaisia musiikkiesityksiä partiolaisten esittämänä ja itse Betlehemin rauhantuli paloi alttarin edessä koko ajan.



keskiviikko 27. tammikuuta 2016

Liekki palaa edelleen


Betlehemin rauhantulen blogin päivittäjä on palannut joulu- ja vuodenvaihteen tauoltaan, ja unohtuneet tunnukset on löydetty.

Rauhantuli palaa edelleen, sillä rauhantuli on helmikuussa menossa Lounais-Suomen partiopiirin Tules-talvileirille.
Edelleen palavaa rauhantulta voi hyödyntää myös esimerkiksi Yhteisvastuukeräykseen liittyvissä tempauksissa. Jos olet kiinnostunut viemään rauhantulen johonkin tilaisuuteen tammi-helmikuun aikana voit olla yhteydessä Meriin

Olemme saaneet blogia varten joitakin kuvia ja tarinoita rauhantulen matkasta Suomessa. Julkaisemme näitä edelleen, ja blogiin saa edelleen mielellään lähettää kertomuksia ja kuvia rauhantulesta.

sunnuntai 20. joulukuuta 2015

Kauneimpia joululauluja Turussa

Lauantaina 20.12 rauhantuli oli mukana kahdessa kauneimmat joululaulut tilaisuudessa Turussa.
Iltapäivällä Tuomiokirkossa oli lapsiperheiden kauneimmat joululaulut.  Tänä vuonna joukko Turun sinikotkia toi tulen kirkon eteen ensimmäisen laulun, Pieni liekki, aikana. Seuraava laulu oli Nyt sytytämme kynttilän, minkä aikana adventtikynttilät sytytettiin rauhan tulesta.


Rauhantuli on viety Tuomiokirkon lasten kauneimpiin joululauluihin jo monena vuonna. Yhteistä näille tilaisuuksille on ollut täpötäysi kirkko sekä lasten äänet. Rauhantuli on tuotu tilaisuuteen, joka kerta hieman eri tavalla. Rauhantulella ei olekaan mitään vakiintunutta kaavaa tai seremoniaa, sillä keskeistä on rauhan ajatuksen tuominen ihmisten mieliin ja sydämiin.

Lauantai-iltana rauhantuli vietiin Mikaelin kirkon yön kauneimpiin joululauluihin. Tänä vuonna yön kauneimpia joululauluja oli säestämässä Sumu Big Band. Täysikokoisen bigband-orkesterin soittama joulumusiikki nostatti kylmiäväreitä jo alkusoiton aikana. Pitkin iltaa huomasin kylmänväreiden ohessa vuoroin hymyileväni iloisille sovituksille ja pidätteleväni tanssijalkaa svenggaavimpien laulujen aikana.


Mikaelin kirkon yön kauneimmat joululaulut on valtavan suosittu tilaisuus, ja kaikkia halukkaita ei turvallisuusmääräysten vuoksi voida ottaa sisälle. Joten vinkkinä ensi vuonna paikalle mieliville: tulkaa paikalle hyvissä ajoin, puoli tuntia ennen tapahtumaa ei ole ollenkaan liian aikaisin.

lauantai 19. joulukuuta 2015

Rauhantuli Paimiossa

Betlehemin rauhantuli tuotiin Paimion kirkkoon 17.12. kahteen eri tilaisuuteen.
Ensimmäinen tilaisuus oli päivällä, jolloin kehitysvammaisilla oli oma joulukirkko.
Toinen tilaisuus oli seurakunnan päiväkerhon joulukirkko, jossa rauhantuli tuli kirkon etuosaan
ihan tilaisuuden aluksi ja tulesta ja tulen matkasta kerrottiin yleisölle. Tulta sai halutessaan ottaa kirkon jälkeen omaan lyhtyynsä.



Kuvat: T.T. ja K.S.

Rauhantuli Reposaaressa

Rauhantuli oli mukana Kauneimmat Joululaulut tilaisuudesta 16.12. Reposaaren kirkossa. Rauhantulen kuljettivat kirkkoon partiolippukunta Saaren Kiertäjät ry:n partiolaiset. Kirkossa oli 190 henkilöä laulamassa ja kirkko oli aivan täynnä.

Meri-Porin seurakunnan seurakuntapastori Albert Halonen sytytti rauhantulesta adventtikynttilöitä Reposaaren kirkon alttarilla.

Partiolaisten Kauneimmat joululaulut Turussa

Turussa laulettiin kauneimpia joululauluja partiolaisten voimin torstaina 10.12. Martin kirkossa lauluja oli säestämässä Turun Metsänkävijöiden soittokunta, ja esilaulajina Maarian kämmeköiden Satakielet kuoro. Lisäksi tilaisuuden järjestelyissä apuna oli partiolaisia Tornipääskyt lippukunnasta.
Tornipääskyt olivat mukana tuomassa Rauhantulta tilaisuuteen yhdessä Lounais-Suomen partiopiirin kv- ja aatejaoston kanssa.

Rauhantuli sytytettiin kynttilään alttarille

Satakielet kuoro

Rauhantuli paloi kuoron takana koko tilaisuuden ajan




Rauhantuli saapui Pallivahan kirkkoon sekä Martin seurakuntatalolle

Rauhantuli saapui jo toisena vuonna peräkkäin Pallivahan kirkkoon, jossa pidettiin 16.12. Luolavuoren koulun Piiparin yksikön joulukirkko. Tilaisuuden aluksi uruilla ja viululla soitettu Sylvian joululaulu johdatti oppilaiden kynttiläkulkueen alttarille. Alttarikaiteella olleiden adventtikynttilöiden sytyttämisen jälkeen Rauhantuli saatettiin alttarilla olevaan lyhtyyn ja Pertti-pappi kertoi Betlehemistä lähteneestä tulesta, joka syttyy kynttilästä kynttilään ja palaa pienellä liekillä valaisten koko lähiympäristön.  Pertti-papin matkassa tuli jatkoi matkaansa Kanta Loimaan kirkkoon.



Pallivahan kirkon vahtimestrit olivat tänänkin vuonna innoissaan Rauhantulen saapumisesta heidän kirkkoonsa. Tuli jäi palamaan tilaisuuden jälkeen Pallivahan kirkon eteiseen joulutähden viereen.


Torstaina 17.12. Rauhantuli vietiin Martin seurakuntatalolle, jossa oli Luolavuoren koulun Pääskyvuoren ja Martin yksiköiden joulukirkko.